Hoe u uw kansen op ranking in Google kunt bepalen
Het vinden van een aantal sleutelwoorden waarvoor u wilt rangschikken, is eenvoudig. Het moeilijkste gedeelte is uitzoeken wat er nodig is om te rangschikken voor die zoekwoorden (d.w.z. “zoekwoordmoeilijkheden”) en vervolgens die informatie te gebruiken om uw SEO-strategie te prioriteren en te plannen…
Niemand weet precies welke formule Google gebruikt om webpagina’s te rangschikken. Zelfs als ze dat wel deden, zou dit het feit niet veranderen dat sommige zoekwoorden moeilijker te rangschikken zijn dan andere. Dat is wat het concept van ‘keyword moeilijkheid’ een van de belangrijkste uitdagingen in SEO maakt.
Nu, sommigen van jullie zijn zich misschien bewust dat wij een metriek hebben die Keyword Difficulty heet, waar duizenden SEO-professionals op vertrouwen bij het uitvoeren van keywordonderzoek.
Maar tegelijkertijd hebben we ontdekt dat veel gebruikers veel te veel verwachten van deze statistiek.
De meeste SEO-professionals beoordelen de “moeilijkheidsgraad” van een zoekwoord door de pagina’s te analyseren die al in Google staan voor bekende factoren die correleren met rankings.
Dit komt in feite neer op 4 hoofdattributen:
- Inhoud van de pagina
- Zoeker opzet
- Links van andere Websites
- Domein / website autoriteit
De meeste artikelen over zoekwoordonderzoek vertellen dat u zoekwoorden met een hoge moeilijkheidsgraad moet vermijden in het voordeel van zoekwoorden met hoge zoekvolumes en lage Keyword Difficulty-scores.
Dat is volkomen logisch. Maar de realiteit is dat het aantal van dergelijke zoekwoorden in een bepaalde niche ongelooflijk laag is. Dus als je er eenmaal niet in slaagt om ze te vinden, kun je concluderen dat zoekwoordonderzoek gewoon niet werkt voor jou.
Dat is de verkeerde houding.
Zoekwoordmoeilijkheid is niet bedoeld om u te ontmoedigen om te classificeren voor een bepaald zoekwoord. Het is bedoeld om u te helpen een schatting te maken van de middelen die nodig zijn om ervoor te gerangschikt.