Een webshop starten is makkelijker en goedkoper dan je denkt
Belang van een webshop
Een nieuwe zaak starten zonder een webshop te openen is iets wat in 2020 ondenkbaar is geworden.
Een webshop brengt dan ook heel wat voordelen:
1. Snelle en betaalbare start-up
Een webshop is een snelle en relatief goedkope manier om een eigen bedrijf te starten.
2. Kostenbesparing pand
Een belangrijk voordeel van de webshop is dat u niet perse een eigen bedrijfspand nodig heeft. Het beheer van uw webwinkel kan vanuit huis. U kunt daardoor sneller en met minder kosten starten.
3. Een extra verkoopkanaal om nieuwe klanten te werven
Heeft u al een fysieke winkel? Dan is een webshop dè manier om uw dienstverlening naar uw klanten uit te breiden en nieuwe klanten te werven. Klanten van uw webshop kunt u de extra mogelijkheid bieden de producten op te halen in uw filiaal, wat een nieuwe koopmogelijkheid creëert.
4. Uitgebreid assortiment
Omdat webruimte onbeperkt is, kunt u een uitgebreid assortiment van producten aanbieden. Het is daarnaast niet noodzakelijk om alle producten op voorraad te hebben. U kunt uw leveranciers zelfs direct aan uw klanten laten leveren.
5. 24 uur per dag, 7 dagen week open
Uw klanten kunnen op ieder gewenst tijdstip uw webwinkel bezoeken en hun bestellingen plaatsen.
6. Kostenbesparing door automatisering
Het verkoopproces en de verwerking van betalingen gaat bij de meeste betaalmethoden volautomatisch. Daarbij kunt u facturen en pakbonnen eenvoudig afdrukken vanuit de webshop.
7. Gemakkelijk vervolgbestellingen realiseren
Vervolgbestellingen zijn makkelijker te realiseren omdat bestellers zich tijdens het bestellen kunnen inschrijven voor de e-mail nieuwsbrief. U kunt bijvoorbeeld gemakkelijk e-mail updates en speciale aanbiedingen aan uw klanten sturen om uw klanten aan u te binden.
8. Slimme marketing voor meer verkoop
In een webshop is het mogelijk om bij elk product aanverwante producten of aanvullende informatie te tonen, waardoor u aanvullende omzet kunt genereren (upsell & cross sell).
9. Aanpassingen zijn gemakkelijk, snel geregeld en goedkoop
Heeft u een goed product dat u in uw webshop wilt aanbieden? U kunt producten gemakkelijk en snel aan uw webwinkel toevoegen en u kunt daarnaast verschillende prijzen testen. Deze eenvoudige methode leidt vaak tot aanzienlijk betere rendementen.
10. Statistieken verzamelen en daarmee uw voordeel doen
Naast de standaard statistieken kunt u extra informatie verzamelen over het koopgedrag van uw (potentiële) klanten. Wanneer haakt de klant af? Navigeert hij wel gemakkelijk door de site? Al deze informatie kunt u gebruiken voor de optimalisatie van uw webshop en dienstverlening aan uw klanten.
Kostprijs
Over de kostprijs van een webshop doen heel wat misverstanden de ronde en ook het interview van de Vrt zou een foute indruk kunnen nalaten. Daarom toch even een overzicht van de budgetten:
- gratis : er bestaan online zelfs heel wat gratis mogelijkheden. Dat klopt. Nadelen van deze platformen zijn echter :
- geen huisstijl : de site zal er nooit uitzien als de bestaande website van je bedrijf waardoor je niet-consequente communicatiestijl krijgt
- geen speciale functies
- gratis bestaat niet dus let op voor verborgen kosten of dure commissies op de gerealiseerde verkoop
- 1500 € of 89 € per maand : wij kunnen voor dat budget reeds een alleenstaande webshop opstarten die wel de bestaande huisstijl volgt en alle basisfunctionaliteiten van een webshop bevat
- 4000 € : wij kunnen voor dat budget reeds een volledig geïntegreerde webshop maken ingewerkt een compleet nieuwe website
- 20.000 € : bestaan er webshops van 20.000 € en meer ? absoluut… maar dan hebben we het wel over complexe webshops die bijvoorbeeld gekoppeld zijn aan interne productie- of boekhoudingssytemen of webshops met zeer ingewikkelde logistieke of producttechnische vereisten en processen